Protected by Copyscape Online Plagiarism Checker

Thursday, September 2, 2010

Cinta Bazar Ramadhan 5

Tadi aku rasa macam berani je.Siap boleh mintak izin dengan mak dia tanpa segan silu.Tapi sekarang, bila aku berdua dengannya, lidah terasa kelu, kepala terasa kosong, otak terasa beku, jantung pulak macam tak nak berdegup normal dah.rasanya dia macam boleh dengar je degupan jantung aku ni.Arghh parah la kalau berterusan macam ni. Steady la sikit razif!

Aku bawa dia ke sebuah restoran tak jauh dari bazar tu, tapi bukan atas  cadangan aku, dia yang cadangkan.Makanan kat situ sedap katanya.Lalu aku membiarkan dia yang buat pesanan.Aku aku cakap aku okey je sebenarnya makan apa pun.Tapi dalam hati Tuhan je tau aku berdoa agar dia tak pilih makanan yang aku tak suka.Aku kan cerewet bab makan-makan ni.haha.Nasib aku baik sebab semua yang dia order menepati citarasa aku.

"Awak kerja dekat mana sebenarnya?" Dia memulakan bicara.Mestila nak soal siasat background aku ni.

"Saya kerja biasa-biasa je.Office saya sebelah bank CIMB tu je," Dia mengangguk macam faham.Harap-harap dia tahu la dekat mana.

"Awak memang kerja jual murtabak dengan mak awak tu eh?" walaupun terasa macam dah tahu jawapannya, tapi aku tetap nak tanya jugak.manala tau kot-kot pagi dia kerja Pegawai bank ke.huhu

"Ha'ah saya tolong mak saya je.Saya ni belajar takat SPM je.Lagipun kesian tengok mak saya tu kerja sorang-sorang.Ayah saya dah meninggal," Terkejut jugak aku dengar penjelasan dia.Tapi aku bukan jenis yang suka pandang rendah kat orang.bagi aku setiap orang ada kelebihan dan kekurangan sendiri.

"Maafkan saya sebab tanya pasal ni,"aku dah tak tahu nak cakap apa sebab aku ni memang lemah bab-bab cerita sedih ni.Kalau tengok movie sedih, mengalir jugak airmata lelaki aku ni kadang-kadang.

"Takpe, saya dah biasa.Sedap tak murtabak saya tu? har-hari awak datang beli.hehe," Dia sangat hebat.kejap je dia ubah mood.tapi kenapa aku rasa macam ada sesuatu disebalik soalan ni?

"Mestila sedap.Time saya makan, tak sedar pun murtabak tu dah habis ditelan," aku membelas lawaknya tadi.dia tergelak je.manis sungguh.

Dalam sedar tak sedar dah masuk waktu berbuka.Dia malu-malu nak makan.aku tengok dia makan sikit-sikit je.

"makanla banyak sikit, bukan selalu awak dapat berbuka dengan saya ni," aku senyum padanya sambil menambah lauk kedalam pinggannya.

"Eh takpela, awak la kena makan banyak.saya tengok awak tu kurus je,hehe" Alahai Ika,sempat lagi dia kenakan aku.tapi aku tak kisah.rasanya sangat bahagia.mak, aku nak kawin!

*****

Puasa tinggal lagi 10hari.maknanya ada 10hari lagi sebelum raya.10hari jugak aku dapat bertemu Ika di bazar tu.Macam sangat suntuk je masa.Selepas aku berbuka dengan Ika, malam tu aku send sms kat dia lagi.

-Salam, awak tengah buat apa tu? Sorryla kalau mengganggu.Saya cuma nak ucap terima kasih sekali lagi sebab sudi berbuka dengan saya tadi.-

Sebenarnya ni ayat intro je,ada sesuatu yang aku nak tanya dia, tapi lupa nak tanya petang tadi sebab asyik sangat borak dengan dia.haha

-wasalam.Saya tak busy pun.Saya pun nak ucap terima kasih jugak sebab belanja saya berbuka tadi.mak kirim salam-

wah ini sudah bagus.mak dia kirim salam.macam merestui je.huhu.

-Tapi saya lupa nak tanya tadi.boyfriend awak tak marah ke awak keluar berbuka dengan saya tadi?-

Ayat kiasan nak tau dia single ke dah berpunya.haha

-Eh takdela.saya ni siapalah yang sudi.Entah-entah girlfriend awak yang mengamuk kalau tahu kita berbuka sama tadi-

tu ayat nak tahu status aku jugak la tu.haha

-Saya ni lagila takde sape yang sudi.nasib baik ada gadis penjual murtabak yang sudi temankan saya berbuka tadi. *wink*-

senang betul nak bergurau senda kalau pakai sms je.huhu

-Baiknya hati gadis tu ye, entah-entah dia dah jatuh hati kat awak kot. *smile*-

Macam nak terlepas handset aku dari tangan.dia betul-betul suka aku ke ni?

-Macamana ye nak tau dia suka saya ke tidak?-

Aku dah mula berdebar lagi.

-kenala la tanya dia depan-depan. tak gentlemen la kalau tanya pakai sms je *wink*-

Terkena tepat ke muka aku sendiri.ni satu cabaran.

-Okey, esok saya nak tanya dia la.mana tahu ada jodoh saya dengan dia kan? *smile*-

kita tengok la esok macamana Ika.huhu

-Okey, harap-harap awak tidur lena la malam ni ye, *smile*-

nakal sungguh la budak Ika ni.sempat lagi dia kenakan aku.Tapi betul jugak katanya.tak lena jugak aku fikir nak cakap macamana esok ni.

Hmmmm

*****


(untuk lebih feeling, sila layan bahagian berikut sambil dengar lagu RSVP - Maulana AF8..hehe)

Kali pertama ku melihat
Hati sudah rasa terpikat
Bila kau membalas senyuman
Ku berkhayalan

Kita berdua jatuh cinta
Kau milikku dan ku kau punya
Tapi di dalam realiti belum pasti

Ku pinta kau répondez s’il vous plaît
Jangan biar ku fikir ku bertepuk sebelah tangan
Ku rayu kau répondez s’il vous plaît
Agar dapat berakhir angan yang mengganggu fikiran

Dah tak mampu berselindung lagi
Cinta yang lahir dalam hati
Aku tahu kau juga mahu tetapi malu

Andainya benar katakanlah
Agar dapat mengorak langkah
Bila ku ketuk pintu hatimu
Izinku masuk

Luahkanlah ku perlu tahu
Luahkanlah isi hatimu


Hari ni aku tekad.Apa nak jadi, jadilah.Aku yakin, aku tak bertepuk sebelah tangan.Aku yakin, Ika juga mempunyai rasa yang sama cuma takkan perempuan nak memulakan dulu kan? Mesti dia tengah tunggu ayat keramat I Love You dari aku. Chewah...

Seperti biasa aku akan ke bazar Ramadhan itu lagi, tempat yang menemukan aku dan dia.Tempat lahirnya cintaku padanya.Sejak bila pulak aku jiwang tahap melangit ni? Agaknya sebab terlebih minum air tebu semalam kot.keluar ayat yang manis-manis je dari bibir ni.haha

Dari jauh aku nampak dia.Keyakinan masih lagi teguh.Seteguh karang di lautan.Ayat sudah tersusun kemas.Cuma tunggu nak luah je.Harap-harap semuanya berjalan seperti yang aku rancangkan.Tiba-tiba aku perasan yang Ika tiada di situ.yang ada cuma ibunya.Eh mana pulak dia pergi arini? Takkan MC kot?

"Assalamualaikum makcik," Nak tak nak terpaksa aku tegur bakal mak mertua ni dulu.huhu

"Waalaikummusalam.Eh Razif, nak beli murtabak ke?" Hari ni saya datang nak beli anak makcik pulak.haha

"Ha'ah.Emm Ika tak datang ke hari ni makcik?" Nampak macam gelojoh la pulak aku ni.Aku tengok makcik tu dah senyum semacam je.

"Ada kat belakang tu, kalau nak jumpa dia pergi la kat belakang," Sporting sungguh bakal mak mertua aku ni.huhu

Selepas meminta diri, aku kebelakang.Mintak-mintak la takde lawak airmata macam makcik tu buat kat aku hari tu.

"Assalamualaikum Ika," Dia macam terkejut je.

"Waalaikumusalam.Awalnya datang hari ni Razif,"Mana tak awalnya, aku siap je keje, terus blah.haha

"Saya datang awal sebab tak lena tidur malam tadi," Sengaja aku nak mengenakan dia.Dia pun faham sebab aku tengok dia senyum-senyum je.

"Kesian orang tu tak dapat tidur lena kan," eleh saja la tu nak balas.

"So, cik Zulaikha, si gadis penjual murtabak, saya sukakan awak, sudi tak awak couple dengan saya,?" Masa tu aku tengok dia terkejut.Muka aku pulak rasa merah semacam je.patutnya dia yang blushing, ni apasal aku pulak?

"Kalau saya sudi pun, awak kena mintak izin dengan mak saya dulu," tenang dia menjawab dalam senyuman penuh makna.

"Kalau mak awak terima?"

"Saya pun terima la..." Tu maknanya dia pun sukakan aku la kan?

"Okey sekarang jugak saya tanya mak awak," belum sempat dia jawab aku dah berlari mendapatkan mak dia.nasib baik takde pelanggan masa tu.

"Makcik saya nak kawin dengan Ika" Eh tadi aku nak ajak couple je kan? Ni apasal tiba-tiba aku cakap kawin pulak? Parah,parah.Dah lah aku tengok muka makcik tu serius je.

"Betul kamu nak kawin dengan Ika?' dia masih lagi serius. Aku hanya mampu angguk je.

"Cincin mana?" Hah cincin? mana aku ada bawak cincin.beli pun tak.

"Kamu nak melamar anak dara orang, tapi tak bawak cincin?" Dia dah buat gaya macam dalam filem Ibu Mertuaku pulak.kecut gak aku camni.

Tiba-tiba dia senyum.

"Makcik acah je.Raya ni bawak mak ayah kamu datang beraya rumah makcik.Kita boleh bincang," Biar betul makcik ni.tadi bukan main serius, ni senyum lebar pulak.Bikin suspen je tadi.

Tak sabarnya nak raya!

Bersambung...

3 comments:

Anonymous said...

hai..minat sgt la cite cinta bazar ramadhan ni..luv ur choice of words and the storyline..cant wait for the next episode..=)
-farah-

Azwan Aziz said...

thanks farah...main hentam je tulis ni... tggu next episod ye...

Anonymous said...

xsabar tunggu next episod..
-amir-