Monday, November 22, 2010

Cinta Bazar Ramadhan (Special Chapter)

Dari sudut hati Jaha a.k.a. brader murtabak 8

    Nama aku Azhar.Tapi kawan-kawan panggil Jaha je.diorang cakap aku ni macam selebriti.suara aku sebijik macam awie, rupa paras pulak macam Angah Raja Lawak.Namun aku tak termakan dengan segala pujian-pujian yang nak suruh aku belanja makan je.Namun kadang-kadang aku bangga jugak bila aku rasa macam diri aku ni betul-betul selebriti.Hidup aku ni boleh dikira lengkap. Ada kerja yang stabil, ada rumah sendiri, ada kereta sendiri dan banyak lagi yang tak perlu aku senaraikan.hehe.Cuma aku kekurangan sesuatu.sesuatu yang buat aku gelisah tak sudah.Dalam usiaku yang sudah menjangkau 28tahun, aku memerlukan seseorang yang boleh dibuat suri dalam hidupku.Telah ramai awek yang aku temui.Namun semuanya hampa.tiada yang melekat.beginilah nasib seorang selebriti,kata seorang member ku usop yang selalu suruh aku belanja dia makan roti canai tiap-tiap pagi.Masuk tahun 2010 aku bertekad ingin menamatkan zaman solo ku.

    Diam tak diam (kadang-kadang memekak pun ada jugak), dah masuk bulan Ramadhan,maknanya dah masuk bulan puasa.Tiada lagi roti canai diwaktu pagi.Ah asyik fikir makan je aku ni. Aku masih lagi solo. Dulu aku target, nak dapat awek sebelum raya. Maknanya aku ada sebulan je lagi sbelum mencapai deadline misi mencari awek 2010 yang aku catat pada planner aku seawal januari dulu.Arghh rasa tension timbul jua saat ini.Mungkin betol kata usop, aku kena mandi bunga.tapi aku bimbang aku akan bertukar menjadi mat bunga.Tak macho la aku kalau dah jadi mat bunga.Aku bukan jenis mamat yang hafal segala macam madah berhelah untuk digunakan sebagai ayat pemanis bicara dikala mengorat awek. Aku ni jenis straight to the point,tapi kadang-kadang pemalu jugak.haha.

    Pada keesokan harinya (1 Ramadhan), aku yang bujang lagi solo ni berjalan seorang diri ke Bazar Ramadhan yang berdekakatan.Malas aku nak ajak usop, nanti kering poket aku.huhu. Kat malaysia ni, dah jadi trend, asal datang ramadhan je, mesti ramai yang serbu Bazar Ramadhan, daripada baby sampaila orang tua bertongkat.msti ade je kat situ.keadaan yang sesak tu membuatkan aku rasa macam nak langgar orang je, tapi nanti orang cakap camni plak "eleh mentang-mentang la dia besar, suka-suki je nak langgar orang". memikirkan kemungkinan itu dan teringatkan bulan yang mulia ni, aku bersabar.

    Aku lihat macam-macam juadah yang telah tersedia untuk dibeli. Cakap je nak lauk ape, kuih ape, semua ada.Tinggal cakap dan hulur duit je.Walaupun aku jenis yang makan banyak, namun aku gagal memikirkan juadah apa yang patut aku beli untuk bukak puasa hari ni.Kalau aku tanya makcik yang bukak gerai ni, confirm dia suruh angkut semua lauk yang dia jual.haha.Tiba-tiba aku teringatkan usop.Dia suka sangat makan roti canai.Tapi ada ke orang jual roti canai kat bazar ni? Tiba-tibaaku terpandang satu gerai yang nampak macam jual roti canai.Tapi rupanya jangkaan aku meleset.Dia jual murtabak rupanya.Yang lebih mengejutkan aku, penjual murtabak ni seorang awek atau dengan lebih tepat awek cun.Terpaku aku seketika...

Sunday, November 21, 2010

It's not just a wedding...

November 19, 2010

Tarikh ni merupakan tarikh wedding sepupu aku, Ida. Dan setiap kali sepupu aku kawen, mesti meriah. Bukan kerana majlisnya yang meriah, tapi meriah sebab aku ada ramai sepupu, so bila semua dah berkumpul, meriah la jadinya.haha.. Disebabkan hari ni jumaat, maka kitorang kenalagi sembahyang jumaat dulu sebelum menjamu selera.Selepas selesai acara menjamu selera, bermula la acara sembang lebat disertai dengan gelak tawa tak ingat dunia.kahkahkah bunyinya... (haha). Sambil-sambil berbual-bual, kami jejaka-jejaka single ni mencari awek-awek yang datang (kebanyakan kawan-kawan sepupu yang kawen tu). Manala tau kot-kot boleh dijadikan jodoh.huhu.

Dalam pukul 3.30, rombongon pengantin lelaki pun tiba.Dengan tema serba merah (red warrior kah? haha) pasangan pengantin bergandingan ke pelamin indah. Aku hanya mampu memandang dari jauh sebab malas nak bersesak-sesakan dengan orang ramai. Dalam pukul 4.30 kitorang pun blah. menuju ke Billion.. 3 family, 3 kereta dan 3 orang setiap kereta...haha..

Mula-mula layan bowling dulu..7 orang je main sebab 2 0rang lagi nak tengok je.. maka bermula la pertarungan sengit yang menyaksikan aku gagal mendapat sebarang pingat sebab dapat tempat ke-4 je. (dah macam sukan asia plak...haha). Selepas berhempas pulas main bowling, kami beralih kepada game yang lebih ringan, main snooker plak. aku cuma menjadi penonton sebab aku tak reti main..haha takut terbalik meja lak kalau aku main...huhu...

Dalam pukul 7, barula kitorang blah. Hujan lebat pulak.. semput gak nak drive kalau ujan malam2 ni... Redah je... yang penting happy gila dapat jumpa sedara-mara and hangout together arini... memang terbaik...
Kepada Ida, Selamat pengantin Baru... Moga-moga kekal sampai akhir hayat....

Baru umur 21 dah kawen, aku bila lagi...? haha

Friday, November 12, 2010

SEMINIT SAJA



Betapa
besarnya nilai wang kertas bernilai RM1 apabila dibawa ke masjid untuk disedekahkan;
tetapi betapa kecilnya kalau dibawa ke Mall untuk dibelanjakan!

Betapa
lamanya melayani Allah selama lima belas minit namun
betapa
singkatnya kalau kita melihat filem.

betapa
sulitnya untuk mencari kata-kata ketika berdoa (spontan) namun
betapa
mudahnya kalau mengata atau mengumpat
tanpa harus ber
f ikir panjang-panjang.

Betapa
asyiknya a pabila pertandingan bola dipanjangkan waktunya namun
kita
mengeluh ketika kh u tbah di masjid lebih lama sedikit daripada biasa.

Betapa
sulitnya untuk membaca satu helai Al-qur'an tapi
betapa
mudahnya membaca 100 halaman dari novel atau majalah yang laris.

Betapa
beria-ia orang untuk duduk di depan dalam pertandingan atau konsert namun
lebih senang berada di saf paling belakang
ketika berada di Masjid

Betapa
Mudahnya membuat 40 tahun dosa demi memuaskan nafsu b e rahi semata, namun
alangkah sulitnya ketika menahan nafsu selama 30 hari
ketika berpuasa.

Betapa
sulitnya untuk menyediakan waktu untuk solat 5 waktu; namun
betapa
mudahnya menyesuaikan waktu dalam sekejap pada
saat terakhir untuk event yang menyenangkan.


Betapa
sulitnya untuk mempelajari erti yang terkandung di dalam al qur'an; namun
betapa
mudahnya untuk mengulang-ulangi gosip yang sama kepada orang lain.

Betapa
mudahnya kita mempercayai apa yang dikatakan oleh surat khabar namun
betapa
kita meragui apa yang dikatakan oleh Kitab Suci Al - Quran.
Betapa
Takutnya kita apabila dipanggil Boss dan cepat-cepat menghadapnya namun
betapa kita
berani dan lamanya
untuk menghadapNya saat kumandang azan bergema.

Betapa setiap orang
ingin masuk syurga seandainya tidak perlu untuk percaya atau berfikir,atau mengatakan apa-apa,atau berbuat apa-apa .
Betapa kita dapat menyebarkan seribu
kelucuan melalui e-mail, dan menyebarluaskannya dengan FORWARD seperti api; namun
kalau ada e-mail yang isinya tentang
Allah betapa seringnya kita ragu-ragu, enggan membukanya dan menyebarkannya,
serta terus klik pada icon
DELETE
.


ANDA TERTAWA ...? atau ANDA BER
f IKIR- f IKIR. ..?
Sebar luaskanlah
& bersyukurlah
kepada ALLAH, YANG MAHA ESA,PENGASIH
DAN PENYAYANG.
Apakah tidak lucu apabila anda tidak memFORWARD pesan ini. Betapa banyak
orang tidak akan menerima pesan ini, kerana anda tidak yakin bahawa mereka
masih percaya akan sesuatu?
mudah-mudahan kita menjadi umat yg di rahmati allah.........

Wednesday, November 10, 2010

Kenapa Aku Menulis...?

Kenapa aku menulis? soalan yang mungkin biasa aku tanya pada diri sendiri. Kadang-kadang aku sendiri pun tak tau kenapa aku menulis. Yang aku tahu, dengan menulis, aku dapat menzahirkan sesuatu yang tidak dapat direalisasikan. Ayat aku pun dah berterabur.haha

Aku mula menulis masa darjah 4 kot. Masa tu Arwah cikgu Hasnah (Yang jd cikgu BM aku selama 3tahun) suka sangat suruh tulis karangan. Tiap-tiap hari mesti ade homework tulis karangan.Sampai kadang-kadang aku tiru je dalam buku contoh karangan.haha. Tapi dalam aku tak sedar, banyaknya aku menulis karangan menyebabkan aku dapat menulis dengan baik. (Setakat ni rekod aku sentiasa A dalam BM..huhu). Idea dan pengolahan ayat pun makin baik atas hasil menulis yang banyak.Masa tu jugak aku mula minat membaca novel (pengaruh kakak-kakak aku).Daripada novel jugakla aku dapat membina ayat2 cinta+jiwang.hahaha.

Masuk form 2, aku mula menulis diari. Tapi diari aku panjang. kalo korang baca cite Cinta Bazar Ramadhan, macam tu la lebih kurang bentuk diari aku.siap ada dialog lagi.hahaha.Kadang-kadang tim bosan, aku akan mengenang kembali saat-saat itu dengan membaca balik diari2 lama aku tu yang sememangnya tersimpan rapi.hee..

After form 5, aku mula teringin untuk menulis cerpen.ideanya datang daripada kisah cintaku yang direjek seorang awek masa form 5 dulu..haha.. aku suka menulis sebab aku dapat merealisasikan impian aku.dah tulisan aku, sukati aku la nak tulis ape kan?hehe. Dan masa tu la lahirnya Kembali Merindu... bila mendapat feedback yang bagus daripada pembaca2 kat syok.org, aku mula semangat nak tulis lagi... dan aku buat sambungan kembali merindu dengan tajuk Rindu Menggamit Lagi...  juga mendapat feedback yang bagus. Life kat U buat hidup aku kelam kabut seketika..lama aku berhenti menulis.Diari pun dah lama tak tulis.Dan kekecewaan aku dalam percintaan telah melahirkan cite Tiada Lagi Cinta yang buat ramai orang menangis.haha..

One more thing, ade gak yang tanya aku, kenapa setiap episod cite aku tu ade lirik lagu? well lagu tu sebenarnya membangkitkan mood.Aku memang takleh menulis tanpa dengar lagu (kecuali tengah exam la..huhu).dalam lagu ade cerita, dan cerita itulah yang aku cuba untuk smpaikan.

sekarang aku tgh pikir satu projek baru.. tajuk dah dapat, tapi jalan cite masih kabur...haha.Mungkin ambik masa untuk menyiapkannya sebab aku ni sangat malas menaip.huhu.







Please do leave some comments. I'm really appreciate it.. :)

A.P.I. - PELITA




A.P.I - Pelita (Hooperz OST)

Tak pernah sesaat daku meragui
apa yang telah daku temui selama ini,
Tak pernah sesaat daku menyesali
apa yang telah aku nikmati
apa ku alami
selagi hayat di kandung badan

Takkan ku menyerah kalah
walau mimpi ku musnah
harapan ku hancur
sayapku patah
kan ku pancarkan cahaya
seperti pelita ke serata dunia
yang gelap gelita
sehingga hembusan nafas
yang terakhir

tak pernah sesaat ku mencurigai
apa yang telah aku kecapi
setakat ini,
tiba saatnya kan ku tangisi
pada yang pergi, takkan kembali
Kembali lagi
selagi hayat di kandung badan

Takkan ku menyerah kalah
walau mimpi ku musnah
harapan ku hancur
sayapku patah
kan ku pancarkan cahaya
seperti pelita ke serata dunia
yang gelap gelita
sehingga hembusan nafas
yang terakhir

Selagi jasadku belum terkubur!
Selagi tubuhku, belum ditimpa uzur!
pantang datuk nenek moyangku
Berundur!
Takkan ku menyerah kalah
walau mimpi ku musnah
harapan ku hancur
sayapku patah
Akan Ku Pancar Cahaya Seperti Pelita
Ke Seluruh Dunia
Akan Ku Pancar Cahaya Seperti Pelita
Ke Serata Dunia,
Seperti Cahaya…….











Pada aku, lagu ni memang satu lagu yang memberi inspirasi - never give up -. Liriknya pun sangat mendalam ( as expected from indie band). Cara penyampaian pun best, gandingan Noh dgn Azlan mmg hebat... buat lagu ni lebih terangkat...

aku rasa A.P.I. stand for Angkatan Pemuda Indie...huhu


Monday, November 8, 2010

Lelaki Kelate & Cincin...

PERINGATAN: ENTRI INI MUNGKIN TIDAK MENGANDUNGI FAKTA YANG TEPAT.IANYA HANYA PANDANGAN DARI SUDUT KACAMATA PENULIS. HARAP MAKLUM.



Mula-mula aku pun tak perasan, sehinggalah pada suatu hari ade seorang gadis (Namanya dirahsiakan) bertanya kepadaku, "kenapa ek budak lelaki kelate suka sangat pakai cincin?" Eh ape jenis soalan ni? Manalah aku tahu. Lalu aku memandang ke jari sendiri, memang aku pakai cincin.

Ni cincin kedua yang aku ada setelah yang pertama hilang... sob sob...
Aku pun menjawab soalannya dengan soalan jugak.( mesti dia bengang...haha). "Kenapa awak cakap camtu?" Dia tak menunjukkan reaksi marah sebaliknya menjawab dengan senyuman "sebab dah ramai sangat lelaki kelate yang saya jumpa pakai cincin.ada yang pakai sampai dua2 belah tangan," terkejut gak aku

Thursday, November 4, 2010

Surat Cinta Kecewa...

Dalam kesuraman ultra lembayung tika tujuh bulan menumpahkan cahaya dibawah kaki langit khirmizi, tiba-tiba aku terkenangkan eurika nostalgia cinta lama yang kita palitkan berdua. Kehadiranmu bersama molekul-molekul hidrogen menerjang segala kekusutan yang membelit tali perutku. Dan kehadiranmu itu mengajar aku erti rindu gelora dan shahdu.

Kau juga mengajarku erti cinta, singa laut,beruang kutub, penguin, kambing salji, mee rebus, cendol, koridor, kotak pensil, tali kasut dan pasu bunga.Kala itu, kita bagaikan Nobita dan Sizuka.Kau dan aku umpama Kurt Cobain dan Rafeah Buang yang tidak dapat dipisahkan. Malangnya percintaan yang mendapat liputan meluas hingga ke planet Ziku itu telah mengundang perpisahan yang akhirnya telah mengecewakan seluruh penternak lipan di Burma. Kau pergi jua ketika Kuala Lumpur sedang bersiap sedia menjadi tuan rumah Sukan Komanwel 1998.

Sesungguhnya perpisahan itu berpunca daripada penebangan pokok getah secara besar-besaran di Lembah Klang. Pemergianmu menyebabkan aku menghidap penyakit resdung dan hepatitis-Q secara mengejut. Ketiadaanmu memaksa aku memakai topi keledar setiap masa sebagai langkah keselamatan. Aku seperti tidak percaya dengan apa yang telah terjadi. Aku bagaikan tergelincir dari orbit bumi dan terpelanting ke ruang angkasa, apabila daya tarikan graviti terhadapku tiada lagi berfungsi setelahaku tersungkur dalam percintaan yang berlarutan hingga ke rubber-set. Seluruh perjalanan hidupku menjadi gelita bagaikan terperangkap di dalam gua yang gelap dan ditemani stlagit dan stlagmit yang bagai sembilu.

Kondominium cinta yang kita bina dari makgat basikal dan kipas helikopter akhirnya musnah setelah kau berpaling tadah. Ternyata sikapmu mulai berubah bila Malaysia mula melancarkan satelit MEASAT-1 ke ruang angkasa raya. Sejak itu kau sering melarikan diri bila terserempak dengan abang iparku. Akhirnya aku menyedari bahawa diri ini tidak diperlukan lagi.

Sejak kau tiada, aku sering menyendiri berbual-bual dengan pokok betik untuk mengisi masa lapang. Kadang-kadang aku mengikat botol oren pada tiang rumah agar nampak lebih cantik. Saban hari aku termenung di dalam peti sejuk mengenangkan dirimu yang entah kemana menghilang. Aku cuba bermain badminton sambil makan mi hailam untuk melupakanmu, tetapi aku tak berdaya. Lalu aku membakar mesin basuh dan membelasah empat ekor itik serati jiran sebelah sebagai tanda aku tidak bersalah.

Mengapa? Mengapa sayang? Mengapa ini semua bisa terjadi? Mengapa setelah kau curi hatiku, kau rompak cintaku lantas kau bunuh cintaku sehingga kau terbunuh dalam kemalangan cinta yang ngeri. Aku bagaikan terhimpit dan dihimpit oleh guni-guni batu yang kau timpakan di atas belakangku. Derita yang kautimpakan itu adalah bebanan yang terlalu berat untuk ku tanggung bagaikan mendukung 75 ekor biawak dan 386 ekor anak beruk. Dan kini segala harapanku hancur berkecai bagaikan aku terjatuh dari Menara Kuala Lumpur dan dihempap oleh Menara Berkembar Petronas lalu tersangkut di celah landasan LRT dan kemudiannya digilis pula keretapi Komuter hingga aku hancur berkecai. Oh! terlalu berat dugaan yang kutempuhi kini.

Kini segalanya telah pun berakhir. Aku sedar siapa aku. Aku hanya insan biasa yang suka makan mi segera. Aku bukan McGyver, McDonald's, Superman atau Kesatria Baja Hitam. Aku juga bukanlah Ultraman seperti yang kau idam-idamkan. Aku menyedari kekurangan diri dan kekurangan kemudahan awam di tempat sendiri. Tak perlu dikesali lagi kerana nasi telah menjadi capati dan tin sardin yang ku genggam ini telah pun luput tarikhnya. Segalanya sungguh mengharukan dan semua hadiah pemberianmu termasuk enjin kapal selam telah pun aku cincang untuk dibuat makanan lembu.

Walaupun segalanya telah pun berakhir, disini, diatas pokok getah ini aku tetap menunggu kau akan kembali. Selagi ada nafas ini, selagi ada kompleks membeli-belah SOGO, selagi ada kedai kasut selipar di sekitar Argentina, selagi kumpulan Metallica tidak berpecah, aku tetap menunggumu sehinggalah mentari terbelah lapan. Namun aku menyedari bahawa penantianku hanyalah sia-sia belaka. Akhirnya aku mengambil keputusan mektamad untuk menunggu tiang elektrik dihadapan rumahku berbuah. kalau tiang elektrik berbuah nanti, aku poskan buahnya kepadamu. Nak tak?

ambik dari blog orang lain...haha

Wednesday, November 3, 2010

Tips eratkan persahabatan...

Dalam kita menjalinkan persahabatan tentu kadangkala ada masalah atau problem yang melanda. Ini berlaku kadangkala kerana tiada persefahaman atau saling tidak mengalah. Dalam mencari penyelesaian ini, marilah kita sama-sama merenung dan beramal bagaimana untuk mengeratkan persahabatan kita.



1. KESABARAN
Belajarlah bersabar sekiranya sikap teman baikmu itu menyinggung perasaanmu, mungkin dengan kesabaranmu, temanmu itu akan mulai berubah dan mula berfikir tentang hati dan perasaan orang lain.

2. BERTERUS TERANG
Jangan sesekali kamu memendam perasaan jika kamu tidak menyenangi sikap teman - teman di sekelilingmu. Cuba berbincang dan berterus terang agar masalah yang membelenggu dirimu akan selesai dan jangan meninggikan suara ketika berbincang.

3. IKHLAS
Sentiasa bersikap ikhlas dan jangan terlalu berkira dengan orang lain. Sikap ikhlas kita akan menjadikan teman disekeliling akan lebih menghormati kita.

4. SALING MENGHORMATI
Saling hormat menghormati. Hormatilah orang disekelilingmu dan sudah tentu orang lain juga akan menghormatimu.

5. JUJUR
Belajarlah menjadi seorang yg jujur. Saling percaya mempercayai menjadi hubungan persahabatan
yang dijalinkan akan berjaya. Sebaiknya, buang jauh - jauh sikap bermuka-muka kerana ianya sikap merenggangkan persahabatan.

6. SALING FAHAM MEMAHAMI
Saling faham memahami dan tidak berprasangka buruk adalah resepi utama dalam membina sebuah
persahabatan yang berjaya.

7. SALING MEMAAFKAN
Jadilah seorang yang pemaaf sekiranya teman baikmu menyinggung perasaanmu. Dan ketahuilah, sikap pemaaf itu merupakan satu perbuatan yang mulia. Malah dia dapat memberikan kesan positif terhadap diri kamu sendiri.

8. BERTOLAK ANSUR
Saling bertolak ansur juga merupakan satu faktor penting untuk membina sebuah perhubungan yang murni. Sifat begini akan memberi manfaat pada diri kamu dan orang lain. Namun usah mengharapkan hanya orang lain yang perlu bertolak ansur dengan kamu dan dalam masa yang sama kamu pula mengambil kesempatan ke atas mereka. Ini tidak adil namanya!

9. JAGA TUTUR KATA
Jagalah tutur kata dan jangan terlalu celupar ketika berbicara bersama teman-teman sekeliling kamu. Sikap lepas kata begini akan mengundang perselisihan faham antara satu sama lain.

10. NASIHAT MENASIHATI
Saling tegur menegur dan nasihat menasihati antara satu sama lain. Teguran hendaklah secara baik dan bukannya dengan melulu dan mengkritik. Bukankah saling ingat mengingatkan itu satu perbuatan yang mulia?

11. AMBIL BERAT
Jangan pentingkan diri sendiri, sebaliknya ambil berat antara satu sama lain. Contohnya, jika temanmu sedang dilanda masalah. Berada disisinya ketika dia sedang susah merupakan satu pengorbanan besar dan tanda setia kawan. Ia memberikan kekuatan dan sedikit beban masalah yg ditanggunginya akan berkurangan. Tapi awas!
Jangan nanti sampai kamu tak tahan telinga jika saban hari terpaksa mendengar luahan masalahnya. Kadangkala kamu juga punya masalah yang perlu diselasaikan!

12. SALING BERHUBUNG
Jauh di mata, dekat di hati. Walaupun mungkin kamu dipisahkan oleh jarak dan kesibukan, apa kata kamu eratkan persahabatan dengan bertanya khabar. Telefon @ sekadar menghantar sms pun dah mencukupi tanda ingatan kamu kepadanya.

13. BERTELINGKAH
Sesekali bertelingkah yang berlaku akan menjadikan perhubungan bertambah baik. Kita lebih saling mengenali dan memahami antara satu sama lain. Tapi haruslah diingat, bergaduh tanpa bermaafan tak guna juga. Sekurang kurangnya kita kenalah beralah dan bermaaf-maafan agar kekeruhan yang melanda akan jernih semula



Berkawanlah sampai beribu, musuh jangan dicari...

member2 kmph

Monday, November 1, 2010

Juaro Milik Kito...

AMARAN: ENTRI INI MUNGKIN MENYAKITKAN HATI SESETENGAH PIHAK. DIHARAP FANS N9 TIDAK MEMBACA KERANA IA MUNGKIN MENYEBABKAN ANDA MENYEPAK BARANG2 DIHADAPAN ANDA. HARAP MAAF.

Kawe malah nok kecek banyok, semo ore tau belako doh, The Red Warriors jadi JUARO PIALO MALAYSIA 2010 sekaligus mencipta sejarah pertamo kali Kelate jadi juaro. Tahniah la... player2 kelate semo kemah-keming belako..biso-biso belako (walaupun 1st half napo nerves sikik).

Sesungguhnya perjalanan ke Final bukanlah mudah. Banyak dugaan dari pihak-pihak yang cuba menjatuhkan kelate seperti semua yang dilakukan oleh kelate serba tak kena dimata mereka. Tidakkah mereka sedar Fan2 kelate (yg dikatakan ganas dan sangat fanatik) yang telah menaikkan semua bolasepak malaysia? kerana kami satu-satunya kelab penyokong yang sentiasa membanjiri stadium tak kira di SSM4 ataupun luar kelate. Tindakan pihak2 tersebut sebenarnya nak membunuh bolasepak malaysia.

Berbalik kepada game final semalam, kunalan layak digelar pelakon terbaik.setiap kali game N9, mung nok jatuh di kotak penalti. taktik murahan sunggoh la..ciss... Kepada ref (yg konon2 world class) nampak sangat la berat sebelah. bila player kelate jatuh, buat2 tak nampak je. kalo N9 jatuh sikit je ko nak tiup wisel...ciss lagi... pastu ade plak desas-desus kelate menang sebab aidil injured, abis player N9 lain takde kaki ke? takleh nak defend? defend kelate azizi pun takde la..tapi ade lagi player lain yang boleh defend...

Bagi aku, kelate memang menang bergaya. menang atas usaha yang sangat gigih sebab ref yang berat sebelah tu memang takkan bagi can kelate nak menang.. tengok je chanturu kena tolak kuat gile kat kotak penalti, tap dia biar je...aku sangat2 puas ati dengan game semlam... Piya, ko memang hero, Hai-O, dah tebus balik kemenangan, Khairul fahmi, goalkeeper ade class...

Apapun aku bersyukur pada Allah kerana memberi kejayaan ini kepada kami pihak yang teraniaya. Kebenaran terserlah jua akhirnya...aku rasa nak menangis pon ade (tengok bola pun tetap sentimental..haha) jumpa lagi bola musim taun depan plak...semoga momentum ini dapat terus dikekalkan...


"...Sokong Bia Bijok , Napok Bijok , Betindok Bijok , Main Bijok , Bijok Sokmo..."