Wednesday, November 6, 2013

Di Sebalik Final Piala Malaysia 2013

Maaf lambat update sebab aku baru tiba di bumi Kelate

Pasti semua orang dah tahu yang Pahang dah berjaya merampas Piala Malaysia daripada Kelantan pada malam Ahad yang lepas. Aku dah taknak cerita pasal tu. Yang aku nak cerita harini tentang perkara yang terjadi sebelum bermulanya sepak mula Final Piala Malaysia 2013.

Disebabkan aku tidak dapat menghadiri Final Piala FA pada bulan Jun yang lepas, dimana Kelantan berjaya menewaskan JDT 1-0, maka aku telah tanamkan niat dalam hati aku bahawa kalau Kelantan berjaya sekali lagi ke Final Piala Malaysia, aku akan hadir ke stadium walau dengan apa cara sekalipun.

Saingan Piala Malaysia bermula dengan Kelantan diundi dalam kumpulan C yang dikatakan kumpulan maut oleh pemerhati bolasaepak tempatan bersama Pahang, Terengganu dan Negeri Sembilan. Uniknya kumpulan ini dimana ketiga-tiga negeri pantai timur berada dalam kumpulan yang sama. Alhamdullilah Kelantan berjaya melepasi peringkat kumpulan diikuti Pahangsebagai naib juara. Suku akhir yang mendebarkan pabila kelantan terpaksa berdepan JDT dan tewas pada pusingan pertama 4-2. Aku rasa sedikit goyah namun masih yakin kelantan mampu bangkit di tempat sendiri. Sekali lagi kelantan mempamerkan taringnya apabila membelasah JDT 6-1 di stadium keramat Stadium Sultan Muhammad ke 4. Separuh akhir bertemu ATM agak menakutkan kerana pada aku ATM ada potensi sebagai pasukan juara namun takdir masih memihak kepada kelantan apabila berjaya menang 2-1 di selayang dan sekadar seri 2-2 di kota bharu. Perlawanan yang sangat menakutkan dimana ATM hampir berjaya menyingkirkan Kelantan namun gol minit-minit akhir oleh Fakri dan Captain Piya berjaya membawa Kelantan ke Final sekali lagi.

Thursday, October 3, 2013

Random #3

Dah lama aku tak menulis, bukan takde idea, berlambak idea datang, tapi ada sesuatu yang mengekang aku dari terus menulis. Sesuatu yang sukar untuk aku katakan. Menulis memerlukan jiwa, bukan sekadar menaip apa yang terlintas difikiran. Jiwa aku tidak tenteram. Seolah berlaku suatu perkara yang membuatkan jiwa aku melayang entah kemana. Jiwa yang hilang bagai ditiup angin. Aku hilang arah, hilang halatuju. Rancangan yang selama ini aku rencanakan seolah berkecai bagai ombak menghempas pantai.

Aku bukan merajuk, aku terlalu ingin untuk menulis lagi. Masalahnya jiwaku telah aku relakan untuk seseorang lalu dia membawanya pergi bersama cinta yang tidak menjadi, lalu apakah yang tinggal untukku? pedih untuk aku ungkapkan namun itulah hakikat yang harus diterima. Bukan senang nak jalani hidup dalam cahaya yang suram. Aku bukan berputus asa, cuma aku hilang daya.hilang semangat.

Aku cuba mencari semangat yang hilang, namun dimana harus kumula...?




~perlahan-lahan melangkah pulang~

Monday, August 19, 2013

Kenapa?

Kenapa memaksa bila tak suka?
Kenapa memaksa bila tak cinta?
Kenapa memaksa bila tak gembira?
Kenapa memaksa bila tak ketawa?

Sukar melupakan tapi memaafkan,
Sukar melepaskan tapi mengorbankan,

Bila dipaksa membenci,
Bila dipaksa mencaci.
Bila terpaksa kecewa,
Bila terpaksa derita.

Memaafkan mudah,
Melupakan payah.
Melepaskan pahit,
Mengorbankan perit.

Hati tak suka jangan dipaksa,
Hati tak cinta jangan dipaksa,
kerana,
cinta hadir tanpa paksa,
sayang hadir tanpa derita.


Karya asal - Cik Flowery Flower


~ walau hanya seketika, ia tetap kenangan terindah ~

Monday, August 12, 2013

Cerita Yang Tak Sempurna

Cerita bermula dengan perkenalan yang tidak terduga, tidak dirancang. Ia berlaku secara spontan antara sengaja dengan tidak. Ketika itu aku kesunyian inginkan teman dan dia dalam kesedihan juga perlukan teman. Lalu sejarah tercipta. Perkenalan yang tidak dirancang menjadi semakin akrab. Kami banyak berkongsi rasa. Pertemuan pertama kami berlangsung juga secara tiba-tiba. Aku dikejutkan dengan berita dia akan pergi jauh, lalu aku membuat keputusan untuk bersua muka. Ia berjalan dengan baik walau hanya seketika.

Perhubungan kami diuji saat terpaksa terpisah jauh. Namun ia bukannya menghalang malah semakin mengeratkan. Aku menjadi peneman dia meluahkan suka duka di tempat orang yang asing baginya. Aku menjadi peneman sejati kerana terbit rasa bahagia dalam jiwa. Bahagia yang sukar diungkapkan dengan kata-kata. Malah aku berani nyatakan aku sudah jatuh hati padanya namun aku sukar untuk luahkan kerana bagi aku lebih baik diluahkan secara bersemuka. Namun takdir mengatasi segalanya pabila cinta itu terpatri jua walau dalam bentuk pesanan ringkas. Ianya mengungkapkan penyatuan dua hati. Aku rasa akulah insan paling bahagia saat itu. Sungguh aku tak sangka.

Sunday, June 30, 2013

Kelantan Juara Piala FA 2013

2013 Kelantan sekali lagi melangkah ke pentas Final setelah berhempas pulas menewaskan lawan dari pusingan awal sehinggalah separuh akhir menewaskan Terengganu dengan agregat yang cukup tipis. Berdepan lawan dianggap "musuh ketat" ini menjadikan perlawanan Final kali ini antara perlawanan Final yang terhebat. Kelantan mahu memenangi perlwanan kerana telah terlepas Piala Liga Super dan menjaga maruah selaku juara Treble 2012 manakala Johor Darul Takzim ingin memperlihatkan bahawa mereka adalah kuasa baru yang bakal menggegarkan dunia bolasepak tempatan.

Diiringi puluhan ribu penyokong dari kedua-dua pasukan, TRW dan JDT melangkah bergaya di padang. Pemain TRW yang dikatakan sudah berpengalaman di pentas Final kelihatan lebih berkeyakinan berbanding pemain JDT. Sebaik sahaja wisel ditiup, ternyata perlwanan dikuasai oleh TRW dengan beberapa percubaan bahaya dan hasilnya pada minit ke 16 Norfarhan menjaringkan gol hasil lorongan cantik ketua pasukan TRW Piya. Gol yang telah menggamatkan seluruh stadium dan boleh dikatakan seluruh tempat yang menyaksikan perlawanan ini secara langsung. Separuh masa pertama berakhir dengan 1-0.

Wednesday, June 26, 2013

Random #2

Dah lama rasanya aku tak menulis free style camni, bosan dan tak tahu nak menulis topik apa. Nak cerita pasal hidup pun rasanya takde ape sangat yang berkembang dalam hidup aku. Masih kerja tempat lama, masih lagi melalui rutin yang sama. Bosan.

Sekarang kecoh pasal jerebu. Dari Johor sampai ke Kelantan dilanda jerebu sampai ade beberapa tempat diisyhtiharkan darurat. Mungkin ni ujian Allah supaya kita ni jangn lupa diri dan sentiasa bersyukur dengan nikmat yang diberi.

Sunday, May 19, 2013

Perasaan Yang Sukar Digambarkan

Tahun 2013 memberi banyak kesan pada aku. Tidak seperti 2010-2012 yang agak suram, 2013 ni muncul dengan warna warni yang aku tak terjangka. Memang setiap tahun aku berharap hidup aku akan kembali berwarna warni, namun aku tidak menjangka warnanya seperti ini. Perasaan bercampur baur. Ada suka ada duka ada teruja ada terkilan ada tak sabar ada menyampah dan bermacam lagi perasaan yang malas aku nak senaraikan.

2013 bermula dengan baik, semuanya seakan berjalan lancar kesinambungan dari 2012. Namun ada sedikit masalah di pejabat yang membuatkan aku menyampah. Malas aku nak cerita sebab dah menyampah sangat. lagipun selama ni memang aku tak suka cerita hal kerja aku. (hehe). Lupakan hal sedih. 

Monday, April 1, 2013

5 Tahun

5 tahun aku menanti
5 tahun aku memendam rasa
5 tahun aku merasai perit
5 tahun hatiku bergelora
5 tahun aku cuba menahan
5 tahun aku berusaha melupakan
5 tahun aku berharap...

Harapan tinggal harapan
Yang dinanti tak kunjung tiba
Yang ditunggu tak muncul jua
Yang diharap entah bila sampainya

5 tahun kemudian
Dia hadir
Seolah cahaya dihujung terowong yang gelap
Memberi aku panduan
Mencari arah bahagia

Seakan mentari yang menyinari
Kau memberi aku harapan
Kau mengembalikan senyumanku
Kau tenangkan jiwa yang gelora

Kepadamu ku berharap
Moga kasih ini kekal
Moga dipermudahkan segalanya
Moga mendapat keberkatan dari-Nya
Moga kasih kita sampai ke Syurga...

31313



~ jodoh rahsia Allah ~

Monday, March 11, 2013

Takut Untuk Berharap

Hidup memang penuh dengan impian dan harapan. Setiap hari ada sahaja impian yang muncul di minda. Terkadang ia mampu dicapai dan kadang-kadang ia cuma sekadar angan-angan yang jauh sekali untuk dicapai. Bukan menidakkan keinginan, namun ianya kadang-kadang amat menyakitkan. Gagal dalam impian? Salah siapa? Salahkah kita untuk berangan-angan? untuk berharap?

Harapan...harapan menjadi layu.itu lirik lagu. Namun ada benarnya disitu. Kalau dah harapan musnah, maka ia umpama bunga layu yang tiada nilainya lagi. Takkan nak salahkan takdir? Siapa kita nak melawan takdir Tuhan? kita hanya manusia biasa yang mampu berharap. Hanya DIA yang layak tentukan segalanya. 

Wednesday, March 6, 2013

Rutin

Bangun pagi, bersiap, pergi kerja, balik kerja, tidur. Itulah rutin yang aku hadapi sejak aku mula bekerja. Bosan memang bosan tapi itulah hakikatnya. Hidup terasa bagai satu pusingan yang terus berpusing mengikut rutin yang sama setiap hari. Tiada pembaharuan, tiada kelainan. Kadang-kadang terasa macam robot yang mengikut arahan yang sama setiap hari.

Terfikir sejenak, sampai bila harus aku lalui rutin ini semua? Sesungguhnya aku mula rasa kosong. Bukan tidak bersyukur, namun aku perlukan sesuatu. Sesuatu yang aku rasa dah lama hilang dalam hidup aku. Entah macamana hendak aku huraikan apakah sesuatu itu, namun ianya terus terbuku dalam hati. Terasa sesak kepala memikirkan. Bukan mudah nak hilangkan dalam kepala kerana ia sentiasa ada di situ. Terus menekan perasaan.

Sungguh aku rindu masa itu, zaman remaja yang indah. Tiada kegusaran, hanya ada tumpuan. Bila bosan ada teman menemani, bila sedih ada teman yang menenangkan. Tidak perlu fikir banyak. kepala tidak terbeban. Ceria sentiasa walau terkadang terselit cerita sedih.

Namun aku harus hadapi semuanya kerana ini pilihan aku. Aku dah pilih jalan ini. Aku dah bertekad untuk melaluinya. Moga Allah permudahkan segalanya... Amin....


~ I wish I was 15 again ~

Thursday, February 21, 2013

Dari Sinar Mata 26

Lagu Merindu Tanpa Kata berkumandang di speaker laptop. Sesuai benar dengan jiwa aku sekarang ni yang sedang merindu namun tidak mampu berkata kerana empunya diri yang dirindui tidak mahu berhubung lagi untuk 3 bulan seterusnya. Termenung aku memandang bulan. Malam ni bulan purnama, sungguh cantik. Tapi aku pandang bulan nampak Lia. Ah sudah aku sudah parah.

Lepas jumpa Lia aku dengan Mirul berjalan sekitar Langkawi. Ye la kan dah datang jauh-jauh takkan nak balik camtu je. Kenala beli barang sikit untuk family. Karang ada yang mintak nanti susah pulak. haha. Tapi Mirul je yang shopping sakan, aku cuma beli sikit untuk family je. Lagipun aku masih terfikir tentang syarat yang Lia bagi tu. Tu bulan tu lama. Tapi orang cakap pejam celik pejam celik dah 3 bulan. Tu orang yang cakap, tapi aku yang nak melalui ni camne?

Monday, February 18, 2013

Salahkah Aku Mencintaimu?



Memang terkadang ada sesuatu hal……..
Yang tak pernah kita sedari bahawa cinta itu kuat,
Cinta tak mengenal perbezaan,
Walau kekadang perbezaan membuat kita goyah...
Semoga kau disana menyedari bahawa "aku ada untukmu",
Biarlah malam menjadi saksi pilu nya,
Hatiku disini tanpa ada yang mahu mengerti aku,
Bahkan sampai saat ini pun.

Cinta sejati adalah cinta dimana
kau tidak mungkin meninggalkan dan melupakan orang yang kau cintai...

Friday, January 4, 2013

Status FB Setengah Tahun Kedua 2012

Macam biasala aku nak senaraikan status fb aku untuk tahun lepas punya, saja suka-suka :)


"...bukan hidup namanya kalau tiada dugaan..." (Wed, 01 Aug 2012 00:35:45 GMT)

"...langit takkan selamanya cerah..." (Thu, 02 Aug 2012 00:34:00 GMT)

"...dugaan bulan puasa - aircond kereta rosak..."
#lari bajet raya gua (Sat, 04 Aug 2012 14:16:03 GMT)

"...kau yang terindah..." (Tue, 07 Aug 2012 13:36:55 GMT)

"...rindu pulak zaman gua dapat kad raya berguni-guni dulu..." (Wed, 08 Aug 2012 00:22:07 GMT)

Tuesday, January 1, 2013

Pahit Manis 2012

Syukur Alhamdulillah kerana masih diberi peluang untuk aku masih bernafas sehingga ke hari ni. Dah bertambah tahun Masihi. Macam biasa aku akan buat sedikit review pencapaian aku untuk tahun lepas (2012), suka duka yang aku lalui sepanjang 2012 yang panjang masih sekejap saja dirasakan. Umur yang meningkat dari 25 ke 26.

Aku mulakan dari sudut kerjaya dulu la. Tahun 2012 aku tukar department. Job scope lebih kurang sama je sebenarnya tapi lebih kena dengan diri aku la. Tak naik pangkat dan tidak jugak turun pangkat. Gred masih lagi sama cuma nama jawatan je lain. Tu jela aku cite pasal keje sebab aku tak suka sangat cite pasal kerja haha.