Protected by Copyscape Online Plagiarism Checker

Wednesday, August 25, 2010

Kembali Merindu 1 ( Chapter 1-3)

Chapter 1

"Boleh saya duduk disini" Tersentak aku dari lamunan sejak tadi. "mamat manalah pulak ni"bisikku dalam hati.Lalu aku memandang keadaan sekeliling McDonald ni.Tempat ni memang selalu sesak.lebih-lebih lagi time lunch macam ni.Tiada lagi tempat lain yang kosong.

"Err duduklah.Takde orang kat situ" Lelaki tadi meletakkan tray nya yang berisi Fries dan aiskrim sundae je.Peliknya mamat ni makan.Kenapalah benda macam ni boleh terjadi kat aku hari ni.Ni semua Ann punya pasalla.Elok-elok ajak aku lunch,tetiba cancel plak." gumamku dalam hati.

"Saya Izwan.Saudari?" tiba-tiba lelaki di hadapanku ini berbicara. Terkejut jugak aku,tapi kenala kontrol ayu. "Saya Azhani.Kawan-kawan panggil Hani je." Lancar je aku membalas.Pelik jugak aku.Selalunya aku ni sombong sikit dengan budak-budak lelaki ni.Lebih-lebih lagi dengan lelaki tak dikenali.Tapi hari ni lain pulak.Mungkin sebab lelaki ni nampak sopan dan handsome.Handsome?Alamak aku berangan lagi!

"Sedap nama tu.Mesti 3 hari parents awak fikir nama tu kan".Sambungnya lagi.Aku tiba-tiba tergelak.Namun tiba-tiba aku termalu sendiri apabila aku menyedari dia merenungku sambil tersenyum. Aku tunduk malu.Alamak malunya aku.Terpaksa aku berlagak serius balik. "takdelah.Mak saya dah fikir nama tu semasa tengah mengandungkan saya lagi." Fuh nasib baik sempat buat ayat nak cover.

Dia masih lagi senyum.Ntah apa kena dengan mamat ni.Dari tadi asyik tersenyum je.Macam tak pernah berbual dengan perempuan. "Emm awak ni selalu datang makan sorang-sorang kat sini ke?"Tanyanya lagi. "Sebenarnya saya ni jarang makan fastfood.Tadi ada kawan ajak datang,tapi tiba-tiba dia cancel pulak.Sebab tu la makan sorng-sorang ni.Encik Izwan selalu ke datang sini?"Tanyaku semula.

"Tak payahla nak berencik-encik dengan saya.Panggil je Wan.Emm Actually ni first time saya datang sini.Sebenarnya saya baru tukar kerja dekat sini." Macam tu rupanya.Patutlah macam tak biasa je....

*****

Chapter 2

"Sampai hati kau Ann.Time nak ajak punyalah bersungguh-sungguh,alih-alih kau pergi makan dengan Lan jugak.Mentang-mentang lah ada boyfriend." Aku memprotes. "Ala Hani, sorry lah ek.Aku lupa nak bagitau kau tadi.Sebenarnya Lan kene outstation esok,so aku kenalah jumpa dia hari ni.Janganlah macam ni Hani,tak baik tau marah-marah ni.Nanti cepat tua.hehehe." sempat lagi dia buat lawak.tak jadi aku nak marah. "Ok aku maafkan kau kali ni.Tapi kau kena belanja aku makan esok tau " "Baiklah tuan puteri.Haa macam ni lah bagus.Senyum tu awet muda tau."Kami tergelak bersama.Macam ni lah perangai Ann,kawan baik aku sejak sekolah menengah lagi.Ada-ada saja lawaknya.

"So tadi kau makan soranglah?" Tanya Ann lagi bila tawa kami mula mereda.Tiba-tiba Aku teringat pertemuan aku dengan Izwan tadi. "Emm aku makan dengan sorang lelaki.Dia tumpang duduk sebab meja dah penuh."Jawabku bersahaja."Lelaki? Biar betul kau ni?" Tiba-tiba Ann jadi excited."Ala kitorang duduk borak-borak kosong je.Lepas makan baliklah." " Takkan macam tu je kot?" Ann masih berpuas hati dengan jawapan aku. "Yelah, takkan aku nak bawak balik rumah pulak." Aku masih lagi malas nak jawab pertanyaan Ann. "Bukan tu  lah.Maksud aku kau ada tukar-tukar nombor phone tak?" " Tak pun.Kitorang duduk kejap je."Aku berbohong kat Ann. "Apala kau ni.Tak pandai memanfaatkan peluang langsung.Mamat tu handsome tak?"Ann masih tak mahu mengalah.Menyesal pualak aku bercerita kat minah sorang ni.Mulalah nak soal aku macam polis.

"Ala dia tu biasa jela.Lelaki Malaysia lebih kurang jela.Boleh tahan lah" aku menjawab acuh tak acuh." Ok lah Ann, aku nak mandi ni,jangan lupa masak tau"Sememangnya giliran Ann untuk masak malam ni." Ala kita makan luar jela malam ni ek.Aku penatlah" Ann menjawab sambil tersengih-sengih.Aku dah faham sangat dah dengan perangai kawan aku sorang ni."Suka hati kau lah Ann.Kalau Lan cari lain aku tak tahu." Aku ketawa lalu berlari ke bilikku.

*****

Chapter 3

Bunyi lagu Everytime nyanyian Britney Spears mematikan lamunanku sebentar tadi.Itu adalah nada dering telefon bimbitku.Siapa pulak nak call aku tengah-tengah malam ni.Aku sempat menyanyi-nyanyi sebelum menjawab panggilan.Nombor yang aku tak kenali tertera ni skrin handphone ku.Sape ni?Jawab jela.

"Hello siapa ni?"aku bertanya pada si pemanggil. "Cik Azhani ke ni?" tanyanya semula.Suara seorang lelaki."Ya saya Azhani.Encik ni siapa?"Aku bertanya dengan nada agak ragu-ragu."Saya Izwan.Ingat saya lagi tak?"Izwan?izwan mana pulak ni?Lama jugak aku terdiam."Maafkan saya Encik Izwan.Saya tak ingatlah." "Ala lelaki yang lunch dengan wak dekat McD tadi".Laa mamat tu rupanya.camne aku boleh lupa nama dia Izwan.Aduh malunya.Mesti dia ingat aku ni dah nyanuk.Tapi,mana dia dapat nombor telefon aku ni?"Oh baru saya ingat. Sorry la lupa tadi.Emm tapi dari mana Encik Izwan dapat nombor telefon saya ni?" "Tak payahlah nak berencik-encik lagi.kan tadi saya suruh panggil Wan  je. Sebelum awak balik tadi kan awak bagi business card awak kat saya." Sekali lagi aku menjadi malu sendiri. Peristiwa tengahari tadi pun aku boleh lupa.Mesti dia ingat aku ni dah nyanyuk.

"Oh baru saya ingat.Emm ada apa err... Wan call saya ni?" Aku agak segan untuk menyebut namanya. "Saje je.bosan dok sorang-sorang kat rumah ni.Saya ni mengganggu cik Azhani ke?" tanyanya semula." Takdela..lagipun saya tengah free sekarang.Emm one more thing, just call me Hani ok." "Ok. balasnya.. Agak lama jugak sku berbual dengan dia. Macam-macam cerita keluar.Dia memang pandai bukak topik.Lepas satu, satu topik kuar sampai aku tak sedar dah pukul 1.30 pagi....

*****

No comments: