Protected by Copyscape Online Plagiarism Checker

Friday, September 10, 2021

Terkenang Kenangan

 Semenjak beberapa bulan lepas, aku asyik teringatkan kenangan zaman sekolah. Ini semua gara-gara aku join group Facebook macam group alumni tapi menghimpunkan banyak sekolah dalam satu sistem yang sama. Group ni santai dan banyak sangat perkara yang menarik ada dalamnya.

Bayangkan boleh dengar cerita geng Pioneers zaman 70-an sampai geng adik-adik zaman sekarang. Kecoh group tu sebab semua sporting habis. Ada yang kongsi ilmu, kongsi pengalaman hidup, kongsi kejayaan dan yang paling penting kongsi kisah-kisah zaman sekolah yang sebelum ni hanya menjadi rahsia masing-masing. Boleh melarat sampai 2-3 jam kalau lepak dalam group ni.

Disebabkan semua nilah, segala kenangan zaman sekolah datang seakan flashback dalam kepala aku. Seolah semuanya baru berlaku. Aku kembali ke zaman sweet 16. Hidup asrama yang tak pernah aku bayangkan. Aduh nostalgia ni membuatkan aku jadi tersenyum sendiri. Terus balik rumah Ma. Cari balik album gambar lama. Scan terus semua gambar. Ada juga aku share beberapa kisah (yang boleh share la haha) dalam group tu. 

Tiba-tiba aku terfikir nak tulis balik semua kenangan aku tu dalam bentuk cerpen/novel. Banyak kot kenangan asrama ni hehe. Tapi itulah, kekangan masa ni yang buat jadi payah sikit nak menulis sebab menulis ni bukan je perlukan masa, malah mood untuk menulis. Takut jugak jadi projek separuh jalan. 

Doakan aku boleh menulis.




No comments: